Obrazovanje
Osnovna škola Mate Lovraka
Osnovna škola u Velikom Grđevcu, bilježi svoje početke (u tadašnje vrijeme-školske obuke) još davne 1802. godine i to na njemačkom jeziku a od 1850. godine nastava se počela održavati i na hrvatskom jeziku. Od 1922.-1926. godine u Velikom Grđevcu službovao je i Mato Lovrak. 1935. godine bilježi posjet kardinala Alojzija Stepinca. 1944. zgrada škole izgorjela je do temelja te je na starim temeljima izgrađena nova koja je počela sa radom još 1948. godine.Tijekom 1975. godine dograđen je novi dio škole a 1981. športska dvorana.U sklopu školske zgrade nalazi se i dječji vrtić koji je započeo svoj rad još davne 1981. godine god. u sastavu Dječjeg vrtića Maca Brkić Grubišno Polje sve dok 1996. godine nije pripao pod ingerenciju jedinice lokalne samouprave pod imenom „Slatki potok“ pa sve do svojega osamostaljenja 2000. godine čiji rad uvelike i nadalje velikim dijelom financira Općina Veliki Grđevac.



Osnovni podaci o školi
OSNOVNA ŠKOLA MATE LOVRAKATrg Mate Lovraka 1
43 270 Veliki Grđevac
Šifra škole: 07 – 271 – 001
Telefon: 043/ 461 021 (tajništvo)
043/ 461 582 (ravnatelj)
Fax: 043/ 443 024
Šk. mob.: 098 220 821
E – mail: os-mate-lovrak@bj.t-com.hr
Broj učenika
I. – IV. razreda 122
V. – VIII. razreda 144
UKUPNO: 266
Razrednih odjela
I. – IV. razreda 9
V. – VIII. razreda 8
UKUPNO: 17
Područne škole:
• Donja Kovačica• Mala Pisanica
• Pavlovac
Broj djelatnika:
• učitelja razredne nastave - 9• učitelja predmetne nastave -19
• stručnih suradnika - 2
• ostalih djelatnika - 10
Ravnatelj škole: IVANA PAVLEČIĆ
Povijest škole

1802.- početak održavanja školske obuke
1807.- grđevačku školu posjetio je nadvojvoda Ljudevit, vrhovni inspektor u vojnoj krajini
1850.- održava se obuka u školi na hrvatskom jeziku (do tada je bila i na njemačkom jeziku)
1892.- dovršena nova zgrada škole, na njezinim temeljima nalazi se današnji najstariji dio škole
1899.- izgrađena dva školska stana
1904.- skupština Ilovskog društva u velikom Grđevcu
1909.- povlastice za učitelje, vožnja željeznicom, beneficija – za tri godine službe dobivaju se četiri godine radnog staža
1911.- 11. svibnja učitelji odlučili održati Skupštinu Saveza hrvatskih učitelja i provoditi „pasivnu rezistenciju“ sve dok se ne riješi povećanje beriva i plaća
1914.- 25. ožujka ukinut je celibat učiteljicama i dozvoljen im je rad u školi i nakon udaje
1922. – 1926.- u grđevačkoj školi je kao učitelj službovao Mato Lovrak
1935.- 17. i 18. lipnja grđevačku je školu posjetio nadbiskup Alojzije Stepinac
1944.- škola je do temelja izgorjela
1947.- na temeljima izgorjele škole dovršena je nova školska zgrada
1948.- započeo je rad u novoizgrađenoj školi
1954.- donesena odluka o otvaranju osmogodišnje škole
- škola kupuje radioaparat
- poljoprivredna zadruga kupuje školi dijaprojektor i nekoliko filmova
- škola dobiva telefon
1957.- dograđena školska zgrada sa šest učionica i sanitarnim čvorom
- školu je završila prva generacija osmogodišnje škole
1975.- u dvorištu škole dograđena školska zgrada sa sedam učionica, pet kabineta i sanitarnim čvorom
1981.- izgrađena športska dvorana
(Zdenka Štefulinac: Osnovno školstvo u Velikom Grđevcu, Slatki potok, 7./1994., 1829- 1957. Spomenica narodne osmogodišnje Veliki Grđevac, „Prosvjeta“ knjižarsko tiskarsko poduzeće, Bjelovar, 1957.)

Budući ciljevi:
Škola za školu:- uređenje i obnova školske zgrade
- uređenje novog prostora za blagavaonicu
- nabava novih didaktičkih i audiovizualnih sredstava
- škola za mjesto
- Lovrakov centar
- ekoprojekti:
- arboretum
- ekostaza



Dječji vrtić „Slatki potok“
Osnovan je 1.3. 1977.godine kao područni vrtić grubišnopoljskog dječjeg vrtića „Maca Brkić“ čije ime je i on nosio sve do odvajanja 1996. godine. Te godine pokrenut je postupak registracije našeg vrtića kao samostalne ustanove pod nazivom „Slatki potok“. Prošle godine, u suradnji s grubišnopoljskim dječjim vrtićem „Tratinčica“, obilježili smo tridesetu obljetnicu rada.Vrtić je smješten u unajmljenom prostoru velikogrđevačke osnovne škole Mato Lovrak i ima jednu mješovitu skupinu djece u dobi od 2 godine do polaska u školu, te provodi program predškole čiji se rad odvija subotom. Trenutno je u vrtić upisano 26 djece, a u predškolu 24-ero djece.
U skupini rade 2 odgojitelja u primarnom desetosatnom programu od kojih jedna odgojiteljica obavlja i poslove ravnatelja. Osim odgojitelja, tu je i naša teta kuharica-spremačica. Ona se brine da nam uvijek bude čisto, te nam nešto fino i zdravo skuha ( da imamo „goriva“ za sve aktivnosti tijekom dana ). Administrativne i financijsko-računovodstvane poslove obavljaju djelatnici općine uz naknadu. Radno vrijeme usklađeno je s potrebama roditelja, a ono je od 6.00 do 16.00.
Iako smo u adaptiranom prostoru osnovne škole, nastojali smo stvoriti mjesto radosnog življenja, igre i učenja djece na koje djeca veselo dolazei rado borave u njemu. Kako smo mi mali vrtić, nemamo stručni tim što nam vrlo otežava stručno–pedagoški rad. No, baš iz tog razloga ulažemo maksimalan trud (nema ograničenja radnog vremena) kako bi našoj djeci pružili ono što nude i veći vrtići od nas, ne pazeći pri tom na dulje radno vrijeme.
Naši organizacijski uvjeti ( mješovita skupina ) pružaju djeci mogućnost druženja djece različite dobi baš kao u pravoj obitelji, što naročito pogoduje učenju i cjelovitom razvoju djece. Svakodnevno nastojimo djeci omogućiti široku lepezu aktivnosti, te raznovrsne izbore materijala i sadržaja. Naime, poznato je da djeca najbolje uče u aktivnostima koje sami odaberu, a ne onim koje su im nametnute.
Osim pristupa djeci, važnu ulogu u odgojno-obrazovnom procesu ima i prostor koji ih okružuje. Toga smo mi itekako svjesni te se mnogo pozornosti posvećuje uređenju vrtića i nabavci opreme. Kao i kod većine vrtića vlastita sredstva nisu dovoljna da zadovolje sve naše potrebe te svake godine nešto nabavimo i uz pomoć raznih donatora. Isto tako u zadnje vrijeme i sami „zarađujemo“ prodavajući boce. Tu su, naravno, i roditelji koji nam pomažu kada je to potrebno. Tako roditelji djece koja odlaze u školu svake godine u znak pažnje poklone vrtiću nešto od opreme koja nam još nedostaje.
U srpnju 2008 godine kandidirali smo projekt pod nazivom "Uređenje dječjeg vrtića "Slatki potok "Veliki Grđevac za dodjelu sredstava darovnica iz programa Projekta socijalnog i gospodarskog oporavka PPDS-a -potkomponenta Socijalna uključenost, kojeg je raspisalo Ministarstvo šumarstva, regionalnog razvoja i vodnoga gospodarstva. Projekat je odobren , te je potpisan Darovni ugovor (br. 06-D-SU2-21058/08-07) 24.listopada 2008. god. u Pakracu u vrijednosti od 331 114,20 kuna, od čega je spomenuto Ministarstvo putem zajma Svjetske banke osiguralo 264.377,85 kuna koje su isplaćene u tri rate tijekom godine dana(prosinac 2008,svibanj 2009 i rujan 2009.), Ostala sredstva u iznosu od 66.735,36 kuna osigurala je Općina Veliki Grđevac kao osnivač dječjeg vrtića i kao partner u provođenju potprojekta.
Dovršetkom Projekta dobili smo zaista primjerene uvjete za rad što ulaganjima samo vlastitih sredstava nebi mogli postići još jako dugo. Isto tako, završetkom Projekta stvoreni su i uvjeti za dalji razvoj predškolskog odgoja na području naše općine.Lijep i dobro opremljen prostor postaje pretijesan , te nam je slijedeći zadatak u suradnji s Osnivačem raditi na izgradnji primjerenog prostora.
Nastojimo prostor vrtića učiniti djeci što ugodnijim tj. Što sličnijim ugođaju roditeljskog doma. Vrtić je podijeljen na više kutića i centara aktivnosti. Tako imamo centar za početno čitanje i pisanje, istraživački centar, obiteljski centar, glazbeni, likovni, početne matematike, didaktičkih igara, informatički, centar ekologije, centar građenja i još mnoge druge koji tijekom igre nastaju ali i nestaju kada interes za njih prestane. Posebno smo ponosni na naš informatički centar koji se sastoji od dva računala. Svi ti centri opskrbljeni su različitim materijalima i opremom, od najobičnijih kutijica, čepova i drugih recikliranih materijala pa do skupljih didaktičkih igračaka. No, osim postojanja velikog broja zanimljivog materijala, jednako je važna i sloboda dječjeg odabira. Naime, matematički pojmovi mogu se usvajati i „kupujući“ nešto u našoj trgovini isto kao i gradeći garaže u centru građenja ili pak kuhajući u našoj kuhinji.
Kroz cjelokupan rad veoma je važno djeci pokazati da ih se cijeni i da se u njih ima povjerenja. Važan korak u tom pravcu jest donošenje zajedničkih pravila gdje ih se potiče da se dogovorenih pravila i pridržavaju ( I TETE! ). Jedan od primjera je i samoposluživanje hranom, klizni doručak, te slobodan odabir popodnevnog odmora ( nema prisilnog spavanja ).
Kroz proteklo razdoblje možemo se pohvaliti sudjelovanjem na raznim manifestacijama u bližem, ali i širem okruženju. Naročito nam je drago da se možemo pohvaliti vrlo dobrom suradnjom sa osnovnom školom u čijem prostoru boravimo. Sva važnija zbivanja na razini škole ne prolaze bez nas. Tako smo sudjelovali na obilježavanju Dana kruha, Dječjeg tjedna, Božića, Poklada, Valentinova, Dana škole, Uskrsa, Dana planeta Zemlje, Lovrakovih dana kulture od kojih nam je najdraži Sajam kreativnosti koji se odvija u okviru Lovrakovih dana kulture. Osim toga od samog početka sudjelujemo i na Olimpijskom festivalu dječjih vrtića Bjelovarsko-bilogorske županije gdje smo osvajali i medalje. Već više godina osvajali smo i i nagrade na natječaju Turističke zajednice Bjelovarsko-bilogorske županije „Volim Hrvatsku“ u kategoriji likovnih radova dječjih vrtića. Osobito smo ponosni što se dodjela nagrada za 2007. godinu, zahvaljujući nama, održala u našem Lovrakovom centru u Velikom Grđevcu. Kraj pedagoške godine obilježava se izletom i priredbom za roditelje.
Još mnogo toga dalo bi se reći o našem malom vrtiću koji je nama vrtićavcima postao drugi dom. Put razvoja vrtića kojim smo krenuli ponekad je ravan, ali mnogo puta više trnovit. Mnogo je lakše deklarativno prihvatiti, nego u praksi ostvariti odgojno-obrazovni pristup u kom se svako dijete, sa svim njegovim posebnostima, može razumjeti i njegov razvoj i učenje učinkovito podržati. Pri tom se rukovodimo da je dijete vrijednost samo po sebi, a dobrobit djeteta naša temeljna briga gdje vrtić treba biti mjesto istinskog življenja, igre i učenja djece. Slobodni, samopouzdani, snalažljivi, odgovorni „klinci“ koji kreativno i kritički razmišljaju neki su od najvažnijih ciljeva odgoja koji se nastoje afirmirati u Dječjem vrtiću „Slatki potok“. JER, U VRTIĆU SE DJECA NE PRIPREMAJU SAMO ZA ŠKOLU, VEĆ ZA ŽIVOT!
Tradicija predškolskog odgoja na području naše velikogrđevačke općine duga je 36 godina. Davne 1977. godine osnovan je dječji vrtić u Velikom Grđevcu kao područni vrtić grubišnopoljskog dječjeg vrtića.Od svog osnutka smješten je u iznajmljeni i adaptirani prostor osnovne škole"Mato Lovrak" u kojem i danas obavlja svoju djelatnost.
Dječji vrtić"Slatki potok" ima jednu mješovitu skupinu djece u dobi od dvije godine do polaska u školu,te provodi program Predškole kojim su obuhvaćena djeca u godini pred polazak u školu,a koja nisu polaznici vrtića .U vrtićku je grupu upisano 32-oje djece,dok ih je u programu predškole dvadesetak.O mališanima trenutno brinu tri odgojitelja i jedna zaposlenica koja obavlja poslove čišćenja i kuhanja.Jedna je odgojiteljica zaposlena na pola radnog vremena , a od dva odgojitelja zaposlena s punim radnim vremenom,jedna obavlja i poslove ravnatelja.
Humanistički pristup u radu s djecom koji dijete i njegove potrebe stavlja na prvo mjesto uz uspostavljanje dobrih međuljudskih odnosa ,temelj su rada i djelovanja odgojitelja u vrtiću.Puno se pažnje polaže upravo građenju kvalitetnih odnosa u grupi koji podrazumijevaju zadovoljavanje vlastitih potreba uz uvažavanje potreba drugih,na građenju međusobnog povjerenja,poštovanja,,slobodi mišljenja i izražavanja,te na slobodi izbora pojedinca određenog sadržaja ili aktivnosti.Kroz razne aktivnosti potiče se međusobna suradnja i tolerancija,neovisnost,samostalnost,kreativnost, poštovanje dječjih i ljudskih prava,razvija se ekološka svijest,te socijalne vještine koje su djetetu potrebne,usvajaju se razne vještine i znanja i sl.
Rad u mješovitoj skupini veoma je zahtjevan zbog djeca različite kronološke dobi ,te različite razvojne dobi , a time i veoma raznolikih interesa.Ipak, takva je grupa puno prirodnija jer djeca u grupi funkcioniraju kao u velikoj obitelji,odnos između starijih i mlađih je kao između braće i sestara.Mlađi uče od starijih ,a stariji brinu o mlađima.
Prostor je organiziran u obliku manjih centara što omogućuje djeci prirodno grupiranje u manje interesne grupe.Na taj način ostvaruje se komunikacija među svim sudioniocima aktivnosti,razvijaju se suradnički odnosi,razmjenjuju se ideje,djeca pomažu jedni drugima i uče jedni od drugih.U radu polazimo od dječjih potreba i interesa. Djeci nudimo različite razvojne poticaje koji omogućuju dječje istraživanje i stavljaju dijete u aktivnu i suradničku ulogu pazeći pri uređenju materijalnog okruženja u kojem je sve dostupno svakom djetetu.Poštujemo i odgajamo slobodu izbora djeteta kod odmora,druženja,prehrane i odabira aktivnosti.Vrtić je dobro opremljen didaktičkim sredstvima,igračkama i namještajem.
Kroz godinu se uključujemo u sve aktivnosti i događanja u našem užem ,ali i širem okruženju.Kako se nalazimo u zgradi osnove škole,najbolja i najintenzivnija suradnja se odvija upravo sa osnovnom školom "Mato Lovrak".Redovito se uključujemo u osnovnoškolska događanja, kao što su razne priredbe,kazališne predstave,edukativna predavanja.Zajednički projekt bilo nam je sudjelovanje na obilježavanju Europskog tjedna BBŽ gdje smo s folklornom skupinom škole predstavljali Republiku Hrvatsku.Jedno od nama najdražih događanja jest sudjelovanje na Sajmu kreativnosti u sklopu Lovrakovih dana kulture.Tu zajedno s roditeljima možemo pokazati svoju kreativnost i usput provesti dan u druženju i zabavi.Redovito sudjelujemo na Olimpijadi dječjih vrtića BBŽ,te raznim drugim natjecanjima i natječajima.Tako smo do sada sudjelovali na natječajima Turističke zajednice za najbolji likovni rad djece u kategoriji dječjih vrtića BBŽ u sklopu projekta Volim Hrvatsku gdje smo već više puta bili vrlo uspješni.Rado sudjelujemo i u raznim humanitarnim akcijama, pa smo tako zajedno s roditeljima za Božić izrađivali čestitke za korisnike Programa Pomoć u kući,a u suradnji s Crvenim križem Grubišno polje sakupljali smo odjeću za njihove korisnike.
Iako smo jedan od najmanjih dječjih vrtića u BBŽ nastojimo pratiti sve aktualnosti u području predškolskog odgoja i obrazovanja što podrazumijeva konstantno usavršavanje odgojitelja. Uz sve poteškoće i ne baš idealne uvjete koji podrazumijevaju mali prostor i nedostatak jednog odgojitelja,smisao našeg rada vidimo u zadovoljstvu djece i roditelja našim vrtićem,a sve veći broj zahtjeva za upis u vrtić govori u prilog tome da smo na tom putu uspješni.
vako dijete svijet je za sebe,a cilj nam je da se za vrijeme boravka u vrtiću baš svako dijete tako i osjeća-prihvaćeno,voljeno,sigurno,cijenjeno,slobodno i neovisno.



